Monday, May 24, 2010

...biji@butir nangka...



dekat ckit...hehehe

selamat petang...petang ni aku buat biji @butir ngka sbg hdangan mnum petang...jln2 ke blog dedaun alam..milik abg aku...tgk n3 dia psal buah ngka...dpt la idea nk buat biji ngka ni...lgpun ats permintaan kakak aku...so jd la bijik ngka ni...semenjak 2 menjak ni,aku cenderung untk buat kuih2 tradisioanal...hehehe...tkar selera la plak...mengimbau memori dulu2...hakhakhak..merepek plak aku ni...kalau ada yg nk try,bleh la ye...aku ltak resepinya kt cni...thanks 2 my sist tolong aku td...dan kalau ada yg nk tau info ttg buah ngka,bleh la melawat ke blog dedaun alam ye.....dan slalu la jgak sggah ke blog akak aku yg request biji ngka ni..kakakku...

bahan2

250 gram tepung pulut
santan-setengah biji kelapa
air kapur
air
5 sudu besar gula
garam-secukup rasa
pewarna hijau
1 sudu kecil halba

cara2

---biji nangka---
1-tepung pulut diuli bersama dengan cmpuran air,air kapur dan pewarna...
2-didihkan air dalam periuk...setelah selesai menguli,bentukkan seperti biji nangka (leper)..masukkan dalam periuk tersebut...bentukkan sampai hbs
3-sekiranya biji nangka tersebut timbul,itu tndanya ia sdah msk...boleh la diangkat dan diletakkan dalam air untuk menyejukkannya


---kuah---
1-masukkan santan,garam,gula,halba dan daun pandan dalam periuk..gunakan api sederhana..Kacau...
2-setelah ia mendidih,boleh la msukkan biji ngka td..
3-setelah biji ngka timbul..boleh la ttup api
4-sedia untuk dihidangkan

p/s...jgn lupa utuk sesuaikan rsa kuah 2 dulu tau...

4 celoteh:

EmbunRosaliza said...

meh kita tuka butir nangka ngan kerabu nangka heheheh

ezy azira said...

boleh2..

Adry@Daun said...

Mak aii...butir ngka pn pandai buat ke?Kira hbt dh tu.Nti abe nk mengopikn resepi ni bg kak mein.

ezy azira said...

k.da kan terer buat...duk kt cni bleh bljar buat kuih tradisional...he3