Sunday, May 23, 2010

...kuih cara...





selamat petang...dh mnum petang ke??klo ada yg blom mnum petang...hri ni aku ada buat kuih cara....sbenarnya dh lma nk buat kuih cara ni...tp xde acuan...trbantut la...hehehe...kuih cara ni snang je...intinya gula aje...bkan kuih cara berlauk tau...klau ada yg blum mnum petang lg...jmput2 la ek....kt cni aku ada tempek resepinya utk rjukan aku sndiri dan utk sape2 yg nk try...sgt smple...resepi ni kakak aku yg bg...thnks ye...k.Rosaliza..

Bahan2

3 cawan tepung gndum-ikut saiz cawan gak sbenarnya ni...aku gna cwan arcopal
3 cawan air
sebiji telur
sdikit garam
pewarna hijau
gula sbg inti
minyak-agak2 je la ek...hehehe...aku main letak je


cara2
1-campurkan gandum,air,telur,garam dan pewarna hijau...putar dgn mixer hgga sebati
2-masukkan minyak ke dalam adunan tersebut.kacau sebati
3-setelah acuan dipanaskan,msukkan adunan ke dalam acuan,kemudian ltakkan gula..
4-Tutup acuan dgn tudung periuk..
5-Dh msak,bleh la angkat dan dihidangkan...

4 celoteh:

Adry@Daun said...

Ni kuih popular masa duk kat kg dulu. Selalu buat kuih ni kn. Kira dh expert la kalo nk buat kuih cara ni. Pejam mata pn blh....

ezy azira said...

ezi x penah buat pun kuih ni...ni frst time buat sndiri...hehehe...

Adry@Daun said...

K.la yg biasa buat kuih cara ni. Dia kn pakar dlm buat kuih dn kerepek.

ezy azira said...

hehehe...btol 2...