Thursday, May 20, 2010

...pengat pisang bersama sagu...


selamat petang suma...ni experiment kdua d kl tp experiment frst aku buat pengat...sblum ni x penah buat pun...ada yg buat wrna cklat...tp yg aku buat ni wrna putih je...simple2 je...alkisahnya...smlm kmi p tangling..klo yg tau tmptnya...bgus la...smlm p srpn kt ctu...tiap2 hari rabu,ada la org jual2 brg2 dpur mcm syur,buah,ayam,ikan,ksut pn ada gk...hehehe...sblum p srpn sggh la dlu kt ctu....kakak aku pun bli la pisang n lain2...so hr ni aku pun buat la pengat pisang 2...alhamdulillah jdi..ada budak2 yg tak suka pengat,tp ank buah aku kt cni ska mkn...biasala klo org ska,hti pn senang...hahaha....kt cni aku sertakan resepi untuk rjukan aku sndiri dan klo2 ada yg nk cba coz snang je...resepi ni dr kakak aku jgak...thanks bg tnjuk ajar....next time bleh buat lg...
bahan-bahan2 biji pisang tnduk
3 cawan sntan-sederhana pekatgula secukup rasa
secubiit garam
1 sudu besar sagu-rendam
sehelai daun pandan

cara-cara1-pisang dipotong,kemudian cmpurkan semua bahan..
2-kacau semua bahan tersebut dengan api yg sederhana..3-sesuaikan rasa,setelah pisang masak..bolehlah dihidang...
4-dah pun siap
selamat mencuba...

.

ni la pisang tanduk kalau ada sape2 x knal...

4 comments:

AdryDaud said...

Alos laaa...buruknya buah pise tanduk tu. Betoi ka tu pisang tanduk?Nmpk kecik je.Hiasan bentuk 'love' tu buat dgn daun pandan ke?

ezzyra said...

mna ada buruk...dh cntikkk....hehehe...dh 700gm tu tau...hehehe...bleh buat 1 periuk...hisan love 2 plak...hehehe...rhsia la...

AdryDaud said...

Betul la tu daun pndn sbb ada lengkung kat tgh tu. Tak kn nk gna daun mengkuang pulak..huhu..

Kak Rosaliza said...

salam.... fuhhh sedap bangat pengat pise bersagu ni...si adda pun suka...mmg tak berbaki langsung jap je abisss licin. Heheheh En daun ingat pg amik daun umah dia la tu....hahahah