Tuesday, March 6, 2012

...kecik ati..

“Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa. Tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati.”
I’m so confused...
Kenapa orang kecilkan hati kita, kita pulak yang berdosa?
Then I asked my dad what’s that mean.
...
Ayah: Jika seseorang hina kita, dia berdosa. Jika kita terasa hati dgn penghinaan dia, kita juga berdosa.

Tetapi dosa kita lebih besar dari dosa dia.
Anak: Uiikk...

Tapi kenapa pulak? Kita tak buat apa-apa pun?
Ayah: Kerana orang yang menghina kita itu adalah peringatan daripada Allah.
Anak: *blur
Ayah: Kenapa kita dihina oleh orang tu? Kerana itu adalah ujian dari Allah. Kenapa Allah hadiahkan kita ujian itu? Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yang dah leka dengan dunia. Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kita tak redha dengan ujian yang Allah turunkan. Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang, tapi kecil hati dengan Allah.
Anak: Ooooooo... Ook...
Ayah: Lagi parah bila kita pun cerita pada kawan-kawan kita. “Dia dah banyak buat aku macam ni, macam tu…” dan sebagainya. Dan kawan-kawan kita pula akan cerita pada kawan-kawan lain. “Kesian kawan kita tu.. budak tu dah banyak sakitkan hati dia…” jadi keredhaan kita terhadap ujian Allah itu akan lesap.
Anak: *termakan cili

"Ya Allah.. Jadikanlah redha hatiku atas setiap ujian-Mu padaku. Amin."

sumber:cik google...lupa dah link td..

6 comments:

MiZi said...

satu kata.... sabar...

EmbunRosaliza said...

NAK REDHA DENGAN ORG YG KATA KAT KITA TU YG KURANG SIKITKAN HEHEH

Adry@Daun said...

Ingat kot ada kecik ati kat sapa2 tadi....

ezzyra said...

@mizi
itu la yg mmpu... :)

ezzyra said...

@k.rosa
hehe... betol.

ezzyra said...

@a.adry
mmg ade kecik hati ngn orang...tp bukan la mcm situasi kat atas 2...tp x jadi la nk kecik hati kalo cam 2...hehe