Hari ni nk share pasal prosedur beli rumah subsale/second hand serta bajet yang perlu dikeluarkan.
Ni mengikut pengalaman kami. Orang lain, mungkin lain caranya.
Mula2 kita cari la dulu rumah yang kita nak. Kam i cari guna mudah.
Ok, kat Mudah kitaq tengok ade banyak iklan rumah dan kita mungkin perasan,ada rumah yang sama, tapi harga berbeza. Kalau kita dah berkenan, kita kena tengok lagi detail.
Ape yang kami buat, kami akan tengok iklan tu dri agent atau owner sendiri.
Agent pulak, kalau ade tulis agent verified. Search dulu pasal agent tu. kalau mmg trusted, boleh la contact untuk tanya lagi detail. Check betol2 sebelum contact.
Bila dah contact, set appointment untuk view rumah. Kalau berkenan sangat la, agent atau dengan nama lain Real Estete Negotiator ( REN ) akan inform untuk kita sediakan dokumen,
Macam kes kami, kmi dh prepare semua dokumen, lepas view rumah, terus pass dokumen pada REN tu untuk proceed loan. Kalau semua ok. Loan dah pass. dah boleh tunggu banker akan call untuk sign Letter Offer ke ape tah namanya tapi nama glemer LO. Banker akan explain semua pasal loan, berapa perlu byr monthly, insurance dan lain2 lagi.
xnak tulis panjang2, nanti pening saya nak kena refresh balik semua proses.
Dokumen yang REN saya mintak hari tu.
- Photostat IC
- Slip gaji 6 bulan
- Pengesahan pekerjaan
- EPF statement
- Photostat IC isteri kalau dah kahwin
- 3 bulan bank statement
Tu dokumen yang REN mintak, tapi munglin lain orang lain banyak dokumen. Macam suami saya, dia keje swasta, untuk kerajaan. Lain la ye.
Untuk proces rumah kami:
View rumah- 1 Nov 2018
Sign LO- 29 November 2018
Saya sambung next post proses lepas sign LO.
0 celoteh:
Post a Comment